Narwana Games - logo. Naciśnij, aby powrócić do strony głównej.
Ikona koperty. Naciśnij, aby przejść do podstrony "Kontakt".
Ikona filiżanki z herbatą. Naciśnij, aby przejść do podstrony "O mnie".
Ikona klawiatury. Naciśnij, aby przejść do poradników (przekierowanie na Steam).
Ikona pada do gier. Naciśnij, aby przejść do podstrony "Recenzje".
Ikona gazety. Naciśnij, aby przejść do podstrony "Newsy i dema".

Mięsożerne ćmy w mrocznym demo Allogloom [Demo]

18 września 2024

Dziwna społeczność Gruesome Grove przedstawiona w Allogloom zamieszkuje gęsto zalesione tereny, w których panoszą się mięsożerne ćmy. Ktoś, kto przedostanie się tam ze świata zewnętrznego, już nigdy nie będzie mógł się wydostać. Z drzew kapie czerwona maź do złudzenia przypominająca gęstą krew. Ta nietypowa żywica, jeżeli spadnie komuś na ciało, przyciągnie małych drapieżców, co może skończyć się pożarciem żywcem.

 

Główną bohaterką Allogloom jest kilkunastoletnia Nora. To postać, która, podobnie jak protagonistka Fran Bow lub Sarah z Tales from Candleforth, zostaje zmuszona do ratowania siebie i bliskich w otoczeniu mroku, obrzydliwości i surrealizmu.

 

Gdy spotykamy się z Norą w wersji demonstracyjnej, trwają przygotowania do obrządku powitalnego na cześć nowego Strażnika Ćmy. Tę zaszczytną funkcję kapłana może pełnić każda osoba, bez względu na wiek i płeć, ale jej wybór musi zostać odpowiednio uzasadniony po śmierci poprzedniego Strażnika. Najdziwniejsze jest to, że Strażnik musi poświęcić lewą lub prawą dłoń i pozwolić ćmom ją zjeść. Jak dowiadujemy się z krótkiego artykułu, nowy kapłan ma poważny problem z podjęciem decyzji.

 

Benjamin, do tej pory nasz najmłodszy Strażnik Ćmy, rozpoczął inicjację ostatniej nocy o wschodzie księżyca po Uroczystości Duszy poświęconej zmarłej Strażniczce Alice. Z wielką niecierpliwością wypatrujemy jego decyzji dotyczącej drzewa ofiarnego. "Ja... Ja nie potrafię zdecydować, której ręki używam częściej", powiedział.

 

 

Obrządek nie może się odbyć bez solidnego kawałka surowego mięsa. Niestety, ten przygotowany przez babcię Nory został porwany przez pupila rodziny, granatową papugę wabiącą się Hopper. Zadaniem głównej bohaterki jest odzyskanie steku i ułożenie go na ozdobnej tacce, na ozdobnym taborecie. Problem w tym, że taboret ma ułamaną nogę, ale z drzewka wyrastającego obok wejścia do pracowni ojca sączy się właśnie lepka maź... Jeszcze jedna rzecz związana z tym drzewkiem zwraca uwagę gracza: pożółkły plakat informujący o zaginięciu kobiety podobnej do Nory. W życiu dziewczyny są brat, ojciec i babcia, ale brakuje mamy. Nie wiadomo, co przydarzyło się Lily, która do Gruesome Grove przybyła "z zewnątrz", jednakże Nora i jej brat Tommy podejrzewają, że usiłowała ona uciec i została pożarta przez ćmy.

 

Jeśli chodzi o rozgrywkę, Allogloom to standardowy point and click. Gracz może się poruszać po małych sceneriach, a przechodzenie do sąsiednich pomieszczeń wiąże się z wyświetlaniem krótkich ekranów ładowania. W przypadku tego konkretnego tytułu możemy badać wiele różnych obiektów zdobiących ściany, zaglądać do szuflad i wchodzić w interakcję z dużą liczbą bibelotów, pamiątek tudzież przedmiotów potrzebnych Norze do wykonania jakiejś czynności. Przydatny okazuje się również ekwipunek, w którym można łączyć ze sobą dwie lub więcej rzeczy. Podczas rozwiązywania łamigłówek istotne jest odczytywanie dialogów z postaciami pobocznymi i wracanie do nich do jakiś czas, aby sprawdzić, czy nie pojawiły się jakieś nowe opcje.

 

 

Powróćmy jeszcze do wydarzeń z niedługiej wersji demonstracyjnej. Po odzyskaniu mięsa i naprawieniu stołka przybywa dostojny Strażnik Ćmy. Nadal z obiema dłońmi. Towarzyszy mu jasnowłosa dziewczynka przygrywająca na metalowym trójkącie. Nora zwraca się do Strażnika nieoficjalnie, nazywając go Bennym, za co szybko zostaje upomniana przez babcię. Jest coś nietypowego w tym spotkaniu. W takim momencie Strażnikowi Ćmy powinna towarzyszyć Ćma Pasterska, ale Benjamin przychodzi sam i niezręcznie tłumaczy się, twierdząc, że motyl lata gdzieś ponad lasem.

 

Tuż po zakończeniu magicznego obrządku Nora i Tommy wracają do domu. Starszy brat odpoczywa po walce ze sznurem światełek i czyta poezję, a młodociana protagonistka... rozgląda się po domu. Okazuje się, że dziewczyna wykupiła wróżbę mającą odpowiedzieć na pytanie dotyczące jej zaginionej mamy. Strażnik Ćmy napisał w liściku dosyć enigmatycznie, że "Ćmy pokazały jej dom, a teraz jest ona sama". Pod nieobecność taty i babci Nora wchodzi do gabinetu rodziców pełnego różnych magicznych przyrządów. Przegląda zdjęcia i ryciny, a następnie zabiera stamtąd sekator, aby oswobodzić tajemniczą przesyłkę zaplątaną w krzak i pajęczynę. Pod białym materiałem znajduje się dziennik naukowy Lily. Jest rozładowany.

 

 

Nora z pomocą gracza musi rozwiązać kilka kolejnych zagadek celem uruchomienia dziennika należącego do matki. Wewnątrz niego Nora odnajduje pokrwawioną notatkę z mapą Gruesome Grove i zaznaczonym budynkiem. Pod spodem znajduje się dopisek: "Musisz iść teraz do świątyni! Weź ze sobą laskę półksiężycową, słuchaj się ciem i znajdź drzwi z brodą". Tuż po zapoznaniu się z tym tajemniczym zapiskiem Nora jest świadkiem, jak Tommy zostaje siłą wyciągnięty z domu przez ślimakopodobnego potwora porośniętego ogromnymi gałkami ocznymi... Wiedząc już, że z jej mamą musiało stać się coś niedobrego, a Tommy został porwany, Nora zagarnia pod pachę Hoppera i wspólnie z ptakiem opuszcza dom. Groteskowy klimat i przyciągający styl ilustracji mocno zachęciły mnie do bliższego przedstawienia tej produkcji.

 

Nadal trudno mi uwierzyć w to, że w mieście, z którego pochodzi mama, mole żywią się ubraniami, a nie mięsem...*

 

*Nora, spoglądając na drewnianą ramkę z martwym nocnym motylem. Przez ten cytat zaczęłam się zastanawiać, z jakim zwierzęciem mamy do czynienia w grze, ale ich liczne wizerunki są jednak bliższe budowie ciem. Poza tym w języku angielskim słowo "moth" oznacza zarówno ćmę, jak i mola. I wyobraziłam sobie, że mama Nory mogła opowiadać jej o ćmach ciągnących do światła oraz szkodnikach, znacznie mniejszych osobnikach z rodziny molowatych, określanych jako małe motyle nocne.

 

 

Allogloom to gra tworzona samodzielnie przez Kate z jednoosobowego studia Galactic Ghosty. Pochodząca z Nowej Zelandii Kate odpowiada za wszystkie ilustracje, animacje, fabułę i programowanie. Za podkład dźwiękowy odpowiada Kim, przyjaciółka Kate. Pierwsze wzmianki na temat Allogloom pojawiły się w mediach społecznościowych w pierwszej połowie 2019 roku. Daty premiery gry na ten moment nie ogłoszono.

Najnowsze wpisy

Moje poradniki

Poradniki tworzę z przyjemnością i wielką starannością. Właściwie chciałabym tworzyć ich jeszcze więcej. Te, które wykonałam w przeciągu kilku ostatnich lat, są dostępne na Steam dla gier
z serii Life is Strange i następujących tytułów: Florence, Tell Me Why, The Walking Dead: The Final Season.

SPRAWDŹ

Jeśli piszesz o grach i masz chęć wspólnie coś stworzyć lub jesteś niezależnym twórcą gier i chcesz, aby dowiedziało się o niej jak najwięcej osób, napisz na adres: narwana.games@gmail.com

© Narwana Games 2024

Recenzje

Newsy i dema

O mnie

Kontakt