Open Roads - opowieść o matce i córce z datą premiery

30 grudnia 2023

Jeśli miałabym wymienić tę jedną grę, o której zrobiło się cicho na długi czas, a pomimo to czekałam na jakiekolwiek newsy dotyczące tego tytułu, to właśnie Open Roads. Okruchy życia, klimat lekko trącący Life is Strange i przykuwający oko styl graficzny. Fullbright (Gone Home, Tacoma) jako producent i Annapurna Interactive jako wydawca. Dla mnie nie mogłoby być lepiej, jednak sami twórcy przeszli dużo wewnętrznych zmian, następnie zamilkli, a dwie ostatnie aktualizacje dzieli około 10 miesięcy. Dlatego wielce zaskoczyła (i zarazem ucieszyła) mnie informacja o premierze zaplanowanej na 22 lutego 2024 roku.

 

Głównymi bohaterkami Open Roads są 16-letnia Tess (w tej roli Kaitlyn Dever) i jej matka - Opal (Keri Russell). Nastolatka i kobieta wyruszają w zdumiewającą podróż krótko po odnalezieniu rodzinnych skarbów, czyli pokaźnego stosiku dokumentów, listów i zawiadomień. Chociaż opuszczone posiadłości i domniemany skarb - rzekomo ukryty gdzieś w pobliżu granicy z Kanadą - kuszą, ta wycieczka ma głównie przysłużyć się relacji Tess i Opal, a nie stanowić opowieść o rozgrzebywaniu przeszłości.

 

Grafika promująca grę Open Roads

 

Open Roads przedstawiono światu 10 grudnia 2020 roku na ceremonii Game Awards. Chociaż gra miała ukazać się w sprzedaży w roku następnym, czyli 2021, nad studiem Fullbright zawisły czarne chmury.

 

W sierpniu (zostajemy w 2021 roku) wypłynęły informacje o toksycznych zachowaniach jednego ze współzałożycieli Fullbright, Steve'a Gaynora, na wskutek których (przynajmniej częściowo) 3/4 zespołu zwolniło się z pracy, a pozostałe osoby rozstały się z Gaynorem - albo on rozstał się z nimi (nie definitywnie, ponieważ do czerwca nadal pracował nad grą jako scenarzysta, ale z Annapurną w roli mediatora). 5 sierpnia tego samego roku wydał następujące oświadczenie:

 

Jakiś czas temu zrezygnowałem z roli dyrektora kreatywnego projektu Open Roads. Mój styl bycia liderem ranił osoby, z którymi pracowałem w Fullbright, za co niezmiernie przepraszam. Odejście pozwoliło mi na zdystansowanie się i nabranie perspektywy na to, jakie zmiany muszą zajść we mnie i co muszę zrobić, żeby lepiej pracować w grupie, włączając w to pracę z ekspertem ds. zarządzania oraz przemyślenie na nowo mojego stosunku do pracy w Fullbright. Bardzo zależy mi na Open Roads i Fullbright. Jest mi przykro, że wycofałem się z regularnej pracy nad Open Roads, ale postąpiłem słusznie. Zespół odpowiedzialny za Open Roads ma moje pełne wsparcie i wiarę, że uda im się dokończyć tę grę.

 

Jeśli spojrzycie na kartę Steam, producent Open Roads jest opisany jako Open Roads Team. Steve Gaynor, pod szyldem Fullbright, pracuje samodzielnie (jak podał serwis PC Gamer w maju br.) nad własną grą.

 

Mój styl bycia liderem ranił osoby, z którymi pracowałem w Fullbright, za co niezmiernie przepraszam.

 

Grafika promująca grę Open Roads

 

Gaynor został oskarżony o mikrozarządzanie, traktowanie współpracowników z góry, wyśmiewanie się z nich i po prostu bycie toksyczną osobą. Podobno Open Roads postrzegał jako "swoją" grę, nie grę całego studia. Jak wspomina były pracownik Fullbright pod dowództwem Gaynora (źródło: Polygon):

 

To zabrzmi jak żart, ale mówię serio: praca dla niego często przypominała pracę dla wrednej dziewczyny ze szkoły średniej. Jego ulubioną bronią było wyśmiewanie cudzych opinii i zawstydzanie tych ludzi w obecności innych.

 

Annapurna Interactive wspierała w tym niewątpliwie trudnym okresie to, co pozostało po Fullbright - garstkę ludzi pragnących dokończyć Open Roads. Dzięki odejściu Gaynora mogli oni wdrożyć własne pomysły i skupić się na zmianach, które wcześniej najpewniej nie miałyby racji bytu. Grupa postawiła na znacznie swobodniejszą kooperację, wymianę myśli i transparentność, co bardzo dobrze zostało opisane w artykule opublikowanym w serwisie Game Informer w lipcu 2022 roku.

 

Grafika promująca grę Open Roads

 

W tym samym obszernym artykule przedstawiono bliżej różne aspekty rozgrywki i nakreślono charakterystykę Tess i Opal. Matka i córka mają dobrą relację, w której jest dużo przestrzeni na poczucie humoru. Ich wspólna podróż pozwoli im spojrzeć na siebie z nieco odmiennej perspektywy. Tess ma wiele różnych zainteresowań, które rozwija bez specjalnej zachęty z zewnątrz. Jej mama ma podobnie, tylko że nie wszystko potoczyło się w jej życiu zgodnie z oczekiwaniami. Natomiast dostrzega w swojej pociesze te podobieństwa i jestem ciekawa, w jaki sposób będzie wspierać (a może raczej sprowadzać na ziemię?) córkę.

 

Tess i Opal wyruszają w trasę niedługo po śmierci babci Tess, a akcja jest osadzona w 2003 roku w stanie Michigan. Świat oglądamy z perspektywy nastoletniej bohaterki opisywanej jako dziewczyna odważna i pełna wiary w to, co chce osiągnąć. Choć twórcy obiecują, że w grze będzie bardzo dużo dialogów i możliwości podejmowania pewnych decyzji, to nie wpłyną one w znaczący sposób na rozwój fabuły. Istotną częścią rozgrywki będzie też eksploracja otoczenia i wchodzenie w interakcję z różnymi obiektami, czyli coś, co doskonale znamy z Gone Home i Tacomy. Oczywiście Tess i Opal dużo czasu spędzą też razem w aucie na rozmowie.

 

Grafika promująca grę Open Roads

 

Open Roads ukaże się 22 lutego 28 marca 2024 roku na platformy PC, Xbox One, Xbox Series S, Xbox Series X, PS4, PS5 i Nintendo Switch.

Najnowsze wpisy

Moje poradniki

Poradniki tworzę z przyjemnością i wielką starannością. Właściwie chciałabym tworzyć ich jeszcze więcej. Te, które wykonałam w przeciągu kilku ostatnich lat, są dostępne na Steam dla gier
z serii Life is Strange i następujących tytułów: Florence, Tell Me Why, The Walking Dead: The Final Season.

SPRAWDŹ

Jeśli piszesz o grach i masz chęć wspólnie coś stworzyć lub jesteś niezależnym twórcą gier i chcesz, aby dowiedziało się o niej jak najwięcej osób, napisz na adres: narwana.games@gmail.com

© Narwana Games 2024

Recenzje

Newsy i dema

O mnie

Kontakt